Det er forsøkt satt opp at en tredje rullebane på Oslo lufthavn Gardermoen er negativt for Moss lufthavn Rygge. Det finnes noen gode argument for hvorfor det er negativt. På den annen side er det gode argument for hvorfor en tredje rullebane kan være nytttig og bra for Rygge (og Torp) som privatdrevne flyplasser.
At Rygge vil tjene på at markedet utvides med flere, et mer mangfoldig både når det kommer til high end-delen av markedet og billig-delen er åpenbart. Hvorfor? Med større kapasitet på Gardermoen kan man tenke seg en skyttelflytrafikk mellom Gardermoen og Rygge med små fly med la oss si 30 passasjerer. Man kan til og med tenke seg litt frem i tid at dette både kan være elektrisk drevet og flydd autonomt (dermed redusere kostnadene drastisk). Ruter vil allerede neste år sette inn selvkjørende busser i Oslo. Utviklingen innen kunstig intelligens går rasende fort og i løpet av de neste desenniene kan dette fort bli en kjempemessig mulighet også innen flybransjen. Med gode muligheter for parkering, rask og effektiv kontroll (man slipper kontrollen på Gardermoen) og rask transport med shuttlefly kan Rygge få en renessanse denne veien. Skal dette være mulig må man ha flere rullebaner på Gardermoen.
Husk at rullebanene på Gardermoen er 3600 meter lange, mens Rygge kun er 2442 meter lang, og Torp er 2669.[1] Dvs. at Rygge ikke kan benyttes av store langdistansefly. F.eks. Dreamliner krever 2674 meter rullebane. [2]
Rygge henvender seg dermed til en liten del av hva Gardermoen kan tilby. Om vi får økt antallet flygninger på Gardermoen så vil dette snitte over på Rygge.
Videre har Rygge vist at som lavprisaktør klarer de å dra inn 1,8 millioner passasjerer i året. Dette kan garantert økes om de riktige aktørene kommer inn og vi får en langt mer flyvennlig politikk. Per i dag er det dessverre bare FrP og Liberalistene som entydig vil fjerne flypassasjeravgiften og andre tilsvarende ødeleggende såkalte (klima)flyavgifter. Videre må arbeidsgiveravgiften fjernes (du må betale for å ansette folk. Forstå det den som kan.) og ellers la folk knytte seg til arbeidslivet slik som passer dem best.
La oss jobbe knallhardt fremover for en mer flyvennlig politikk og få fjernet flest mulig av politikerne som legge flere og flere byrder på oss.
Kilder
[1] https://stianeliassen.wordpress.com/2013/02/13/norske-rullebanelengder/
[2] http://aircyber.weebly.com/aircraft-runway-requirements.html
Én kommentar til «Kan en tredje rullebane på Gardermoen være bra for Rygge?»