I forrige post, «Kan en tredje rullebane på Gardermoen være bra for Rygge?»[0], så vi at Dreamlineren ikke kan lande og ta av fra Rygge offisielt siden banen er for kort. Det er blitt hevdet fra informert hold at hovedproblemet vil være varme sommerdager med fulle charterfly.
I USA ble det denne uken kansellert mange regionale flygninger med Bombardier da temperaturen nådde 49 grader celsius (120 grader farenheit).[1] Airbus og Boing takler opp til ca. 55 grader celsius (126 grader Farenheit). [2]
Ifølge phys.org så:
«Flyene tar av og holder seg høyt på grunn av løft, kraften fra bevegelsen av luft under flyets vinger som skyver den oppover.
«Når luften varmer opp, ekspanderer den, og det er færre molekyler under flyets vinger» sa Lou McNally, professor i anvendt meteorologi ved Embry-Riddle Aeronautical University.
Med mindre løft, trenger du mer av alt. Du trenger mer kraft til å ta av. Du trenger mer avstand (på rullebanen) for å ta av. Du trenger mer avstand. Du trenger mer fart. For noen fly at blir det bare for mye» sa han.»[1]
Pga. av dette fenomenet så tar fly av og lander om natten og tidlig morgen på steder som Dubai [1].
I en fin artikkel i Wired, WHY PHOENIX’S AIRPLANES CAN’T TAKE OFF IN EXTREME HEAT [2], forklares fenomenet veldig bra. Artikkelen anbefales.
Kilder
[0] http://venneravrygge.no/2017/06/25/kan-en-tredje-rullebane-pa-gardermoen-vaere-bra-for-rygge/
[1] https://phys.org/news/2017-06-science-airplanes-dont-high.amp
[2] https://www.wired.com/story/phoenix-flights-canceled-heat/amp