Aksjetegninger for nesten 2,5 millioner – fortsetter arbeidet for gjenåpning

Moss Avis
Moss Avis melder[1] at  

«Aksjetegninger for nesten 2,5 millioner – fortsetter arbeidet for gjenåpning

På dette grunnlaget har styret besluttet å fortsette arbeidet med å sikre avtaler med FD og de andre interessehaverne i flyplassanlegget basert på selskapets nåværende midler. Arbeidet med kapitalinnhentingen vil fortsette for å sikre RA en robust økonomi for sin gjennomføringsplan.»[1]

Les mer i Moss Avis.

Hele pressemeldingen

Pressemelding fra Rygge Airport AS – 22.03.2017:

Rygge Airport AS forankret med solid regional støtte og vil sikre videre emisjonsløp med tegningsgaranti

 

Summen av aksjetegninger og den økonomiske støtten som i de siste uker har kommet fra bedrifter, lokale myndigheter og privatpersoner i Østfold viser et sterkt regionalt ønske og behov for Rygge Airport AS (RA) sitt prosjekt om å gjenåpne Moss Lufthavn Rygge (MLR) i april 2018.

 

I kapitalutvidelsen er det innkommet tegninger for til sammen kr. 2.490.000. 14 av 18 kommuner i Østfold har innvilget RAs søknad om prosjektstøtte, hvilket gjør at man nærmer seg målsettingen om et samlet beløp opp mot kr. 1.000.000 fra kommunal sektor. Også kommuner i Follo har meldt sin interesse og mottatt RAs søknad om prosjektstøtte. Søknadsprosessen med Østfold fylkeskommune starter første uken i april. Over 800 personer har støttet prosjektet gjennom Vipps, et initiativ som ikke er startet av RA, men av fem privatpersoner og Facebook-siden Venner av Rygge. Tilsammen er det kommet inn kr. 165.000 på egen Vipps-konto.

 

Oppnådde tegninger i aksjeemisjonen er basert på at RA pt. ikke har inngåtte avtaler med interessehavere. Dette synliggjør både risikovilje og en bred og solid interesse for at RA skal lykkes med sin målsetting om å reetablere sivil flyplassvirksomhet ved MLR fra våren 2018. Kapitalen som nå hentes inn skal finansiere alle aktiviteter frem til grunnlaget for en oppstart foreligger, herunder fremforhandling av avtaler med flyselskaper, langsiktig finansering av oppstart og drift, samt teknisk-operativ godkjennelse.

 

«Den regionale forankringen som vi nå har oppnådd vil vektlegges betydelig i forbindelse med nåværende og fremtidige interessenters vurdering av RAs prosjekt», sier styreleder Ole K Sivertsen.  

 

For å sikre minimum emisjonsbeløp på kr. 5 millioner har RA etablert en dialog med en gruppe aksjonærer om å stille en fulltegningsgaranti. Garantien vil være betinget av at det inngås en avtale med Forsvarsdepartementet (FD) og eier/pantehaver i terminalbygg og parkeringshus.  

 

RA har en pågående og konstruktiv dialog med FD om hvordan tilgang til flyplassområdet samt terminalbygg og parkeringshus kan sikres gjennom avtaler, der også andre interessenter inkluderes. Dette er en «startblokk» for andre aktiviteter RA må gjennomføre for å sikre grunnlaget for en oppstart av flyplassvirksomhet ved MLR. FD og RA er omforent om at tidslinjen for å komme i mål med slike avtaler må holdes stram for ikke å miste tidsvinduet partene har til rådighet for å oppnå målsettingen om gjenåpning av MLR i 2018.

 

På dette grunnlag har styret i RA besluttet å fortsette arbeidet med å sikre avtaler med FD og de andre interessehaverne i flyplassanlegget basert på selskapets nåværende midler. Arbeidet med kapitalinnhentingen vil fortsette for å sikre RA en robust økonomi for sin gjennomføringsplan.

 

 

Om RA:

Rygge Airport er et selskap som arbeider for å gjenåpne Moss Lufthavn Rygge. Selskapet ledes av et styre med relevant erfaring og kompetanse. Bak selskapet står en bredt sammensatt gruppe av samfunnsengasjerte investorer. Flere kjente, tyngre aktører fra norsk nærings- og samfunnsliv er med på eiersiden.

 

Kilder

[1] https://www.moss-avis.no/nyheter/rygge/rygge-airport-as/aksjetegninger-for-nesten-2-5-millioner-fortsetter-arbeidet-for-gjenapning/s/5-67-401582

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.