FrP påstår «Arrogant Ap har ikke vært flyplassens forsvarer»

Det er et interessant leserinnlegg av Michael Torp, Ulf Leirstein og Erlend Wiborg fra Frp i Fredrikstad blad 4. september 2017. Der påstås det at

«– Ap har ikke vært flyplassens forsvarer og «ridder i skinnende rustning». Tvert imot har de aktivt motarbeidet flyplassen fra dag én»[1]

Det er meget gledelig at de tar ansvar for innføringen av flypassasjeravgiften

«Det hersker ingen tvil om at det var de borgerlige partiene som innførte flypassasjeravgiften i 2016. Dette ansvaret må vi ta, og den medfølgende kritikken er berettiget»[1]

De gjennomgår en del av Rygges historie og hvordan Arbeiderpartiet ikke akkurat har vært villige til å hjelpe til med å legge ting tilrette for Rygge. Vel verdt å lese det de kommer med av fakta rundt det historiske her https://www.f-b.no/debatt/moss-lufthavn-rygge/ryanair/arrogant-ap-har-ikke-vart-flyplassens-forsvarer/o/5-59-857939

Det som dog er viktigst å legge merke til er hva de skriver om farer.

«5 Etter årets stortingsvalg er faren til stede for at vi får en ny rødgrønn regjering, i en eventyrblanding med både Rødt og MDG på vippen. MDG har tidligere foreslått en flypassasjeravgift på 600 kroner, og flere av de rødgrønne partiene ønsker å avskaffe taxfree-ordningen, eller å flytte dette ansvaret til Vinmonopolet. De nye eierne av flyplassen har vært helt tydelige på at de ikke vil kunne starte opp igjen dersom dette skjer, ettersom taxfree-salget utgjør en stor del av inntektsgrunnlaget.

6 Arbeiderpartiet sier de ønsker å fjerne flypassasjeravgiften, men dette stemmer ikke. Tvert imot har de opprettholdt denne i sine forslag til alternativt statsbudsjett. De ønsker å se på innretningen, men uansett om de kaller det flypassasjeravgift eller CO₂-avgift, så vil det innebære en høyere pris for å fly, og dermed vil effekten være akkurat den samme.»[1]

I et motsvar [2] skriver førstekandidat for Ap i Østfold, Hansen Svein Roald, korrekt at

«Rygge sivile lufthavn ble nedlagt fordi Ryanair la ned basen sin da flyseteavgiften ble innført. Da falt trafikkgrunnlaget for flyplassen bort. Den avgift var det Frp, Høyre, Venstre og KrF som innførte for å skaffe inndekning til sitt budsjettforlik » [2]

Sistnevnte er bare delvis korrekt. Avgiften ble innført som et krav fra Venstre som krevde 8,9 milliarder i klimaavgifter etter at disse ikke godtok mindretallsregjeringens opprinnelige budsjett UTEN flyseteavgifter, slik som påpekt her i en artikkel hos Klimarealistene:

«Det liberale Venstre hadde en stiv pris for å støtte regjeringen, akkurat som SV hadde det for snart 10 år siden. Venstre opptrer i tillegg mer uansvarlig enn SV ved ikke å gå inn i den regjeringen de støtter. I utgangspunktet ville Venstre flytte på 28 milliarder med et friskt krav om at 8,9 milliarder skulle være grønne avgifter, ifølge Dagsavisen.

Av det de faktisk fikk, har det støyet mest rundt flyseteavgiften, som både utfordrer flyeiernes tradisjonelle monopol på kreative avgifter før, under og etter flyreisen, og som truer opptil 5000 arbeidsplasser.  SIden det er velkjent at Trine Skei Grande er alt for radikal for selv sitt eget parti i klimasaken, så fortjener hun å få denne avgiften oppkalt etter seg

Mens SVs krav om månelanding på Mongstad for ca 10 år siden medførte en meningsløs pengebruk på 7-15 milliarder, så var belastningen jevnt fordelt på alle i Norge. Nå er det 1000 ansatte på Rygge flyplass som må ta støyten sammen med hele flybransjen som må ut med klimaavlat i form av en Trine-avgift på flysetene.»[3]

Kilder

[1] https://www.f-b.no/debatt/moss-lufthavn-rygge/ryanair/arrogant-ap-har-ikke-vart-flyplassens-forsvarer/o/5-59-857939

[2] https://www.f-b.no/debatt/moss-lufthavn-rygge/svein-roald-hansen/frp-skriver-om-historien-om-rygge-sivile-lufthavn/o/5-59-860339

[3] http://www.klimarealistene.com/2016/02/06/trine-skei-grande-og-trine-avgiften-pa-flyseter/

Del siden på …Share on Facebook152Tweet about this on Twitter1Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someone

Legg inn en kommentar