Dr. Hurd – Privatiser flytrafikkontrollene? Selvfølgelig!

Gardermoen, Oslo, Norge

Under publiserer vi et oversatt innlegg fra Dr. Michael Hurd (se hans nettside på www.DrHurd.com [0]) som omhandler flytrafikkontrollen i USA. I USA sliter de nok med et noe mer sosialistisk system enn i Norge der Federal Aviation Administration (FAA) både regulerer og drifter flyplasser og trafikkontroller enn det vi har i Norge der Luftfartsverket ble splittet i Luftfartstilsynet (som har tilsyn) og Avinor (som drifter ) som er en mer korporatistisk modelltype. Vi har jo sett hvordan Avinor har brukt sin makt i å pålegge Rygge diverse utgifter da de fortsatt var i drift for diverse tjenester levert av dette monopolet, f.eks. «Et av hovedankepunktene til de to store lufthavnene i Østfold og Vestfold har vært at Avinor driver for dyrt. De ønsker at flykontolltjenesten konkurranseutsettes, på linje med det som nå kan skje med tårntjenestene.» [1]

Dr. Hurd argumenterer for at disse tjenestene ikke burde vært levert av det offentlige i artikkelen under:

Privatiser flytrafikkontrollene? Selvfølgelig!

«Trump ønsker å privatisere det amerikanske flytrafikkontrollsystemet». President Donald Trump sa mandag at landets flykontrollsystem trengte en moderne overhaling og oppfordret Kongressen til å godkjenne en privatiseringsplan som han sa ville øke sikkerheten og redusere ventetiden for passasjerer.

Trump sa at det nåværende systemet er en anakronisme, og at lufttrafikkoperasjonene må separeres fra Federal Aviation Administration, en tilnærming som amerikanske flyselskaper lenge har fremmet. Men motstanderne er bekymret for at planen som krever kongressens godkjenning, vil gi for mye makt til flyindustrien.

Her er saken: Du vil at flybransjen skal ha makt over driften av flyplassene. Hvorfor? Fordi flyselskaper, i motsetning til regjeringen, har tatt monetær risiko i spillet. Eller ansvar, hvis du foretrekker det. Flyselskaper, i motsetning til staten, kan tjene penger og gå konkurs.

Det er ikke bare flyselskaper. Det er med alt, unntatt militæret eller politistyrken. Privat er alltid bedre. Nei, privat er ikke perfekt fordi mennesker er feilbarlige og man kan ikke garantere allvitenhet og perfeksjon. Men myndighetene er ennå mindre allvitende og perfekte enn ansvarlige personer i privat sektor.

Store bedrifter får noen ganger et dårlig navn og fortjente det, men bare når det går sammen med staten for å skape det som kalles «crony capitalism» (Oversetter: bedre kjent som lobbyisme og korporativisme). Det er gyldig å frykte en slik ting. Den eneste måten å kvitte seg med «crony capitalism» er imidlertid å erstatte den med ekte kapitalisme. Hvordan gjør du det? Ved å privatisere så mange ting som mulig, så raskt og så rasjonelt som mulig.

En av de gode tingene ved å ha en forretningsmann som amerikansk president er at han faktisk forstår og setter pris på hvordan den private sektoren fungerer, selv om han ikke er konsekvent forkjemper for kapitalismen. Den siste amerikanske presidenten hatet den private sektor, selv om disse bidrog med trillioner i redistribuert formuer og gjeld som kommer helt og holdent derifra.

Demokrater og andre karrierepolitiker skriker at «flyselskapsinteresser» vil overvinne sikkerhetsinteresser. Men hva i all verden er flyselskapets interesser? Får flyselskaper fortjeneste ved å krasje fly eller ved å lande dem trygt? Flyplasser og flytrafikkstyring er et evig rot under statlig kontroll, hvorfor ikke gi flyselskapene muligheten til å ta ansvar for å få dette til riktig? Hvis du tror politikere og byråkrater noensinne vil få til noe riktig, så kan du jo spørre deg selv om hvorfor du aldri ville fly med et statlig flyselskap.

Selvfølgelig bør vi privatisere flytrafikkontrollene og flyplasser. Faktisk bør vi privatisere omtrent alt unntatt militær, politiet og domstolene. Utdannelse og medisinsk behandling står øverst på listen min for privatisering. Disse feltene er i verre form enn flytrafikkontrollen, som alle kan se tydelig. Inntil eller med mindre folk forstår at det bare er den private sektoren som kan redde oss, og at regjeringen aldri vil, vil vi aldri oppnå vårt fulle potensiale.

Følg Dr. Hurd på Facebook. Søk under «Michael Hurd» (Rehoboth Beach DE). Følg også Dr. Hurd på Twitter på @MichaelJHurd1

Innlegget er oversatt av Nikolai Sandved og publisert på Venner av Rygge etter tillatelse fra Dr. Michael Hurd. Opprinnelig er det originale innlegget publisert på https://drhurd.com/2017/06/05/64376/ [4].

Kilder

[0] www.DrHurd.com

[1] https://www.nrk.no/ostfold/samferdselsdepartementet-stotter-avinorkrav-1.12094729

[2] Michael Hurds Facebook-side

[3] Michael Hurds twitter-konto: @MichaelJHurd1

[4] Original-artikkelen https://drhurd.com/2017/06/05/64376/

Del siden på …Share on Facebook74Tweet about this on Twitter0Share on Google+1Share on LinkedIn0Email this to someone

Legg inn en kommentar